Ajos' kraner løfter ny Metroudvidelse i København

Udlejningsvirksomheden skal levere i alt ni byggekraner til metroens forlængelse i Sydhavnen.

I slutningen af september i år åbnede Københavns nye metrolinje M3 Cityringen. Men det betyder ikke, at arbejdet med metroen er slut. Allerede for et år siden gik arbejdet med en udvidelse af M4 linjen til Københavns Sydhavn i gang. 

Opgaven er lagt i hænderne på det tysk-franske konsortium TUNN3L JV, der skal anlægge de to gange 4,5 kilometer tunneler samt de fem underjordiske metrostationer. Projektet forventes færdig i 2024, og Ajos a/s skal levere i alt ni Potain byggekraner til projektet.

Metroen i København er ved at blive forlænget til Sydhavnen. Ajos skal levere i alt ni kraner til projektet.

- Jeg er naturligvis utrolig stolt over, at vi vandt opgaven. Metroen er et meget stort og prestigefyldt projekt, som vi i Ajos er glade for at kunne bidrage til, og jeg er ekstra stolt, fordi vi vandt opgaven gennem vores troværdighed, vores saglighed og vores grundige forarbejde og præsentation, siger Steffen Nørregaard Larsen, salgschef i Ajos.

- Vi har haft en lang og grundig dialog med TUNN3L, hvor vi har været nede i alle detaljer omkring lejen af de ni kraner. Det er ikke hver dag, vi underskriver en tilsvarende sag. Det har været en interessant og spændende udfordring, siger Steffen Nørregaard Larsen.

Kranerne er enkeltvis udlejet for en periode mellem 18-29 måneder. Det drejer sig om Potain kraner model 485 og 560, der kan løfte 20-25 tons.

- De vil blive anvendt på alle byggepladser tilknyttet projektet. De skal ikke løfte selve boremaskinen, men de skal blandt andet håndtere alle de mange betonelementer, som skal forme tunnelrørene, hvor Metroens tog skal køre, forklarer Carsten Vad, montageleder og teknisk konsulent i Ajos.

Potain-kran nummer tre i leveringen er i skrivende stund ved at blive stillet op i Sydhavnen, og det sker under et højt sikkerhedsniveau.

De ni Potain-kraner vil blive sat i arbejde på de forskellige byggepladser, og Ajos' kranmontører er netop nu ved at opsætte nummer tre.

- TUNN3L stiller høje krav til sikkerheden på deres byggepladser, og det har vi det fint med. I Ajos passer vi godt på vores medarbejdere. Vi har i forvejen selv meget høje krav til sikkerhed og arbejdsmiljø, som vi dagligt efterlever. At vi skal følge nogle bestemte retningslinjer, er der ikke noget uvant i. Metroens krav er på ingen måde urimelige, og det er ikke noget problem at efterleve dem, siger Carsten Vad. 

Sikkerheden bliver taget meget seriøst af TUNN3L. Alle, der træder ind på Metroens byggepladser, skal være iført ’Klasse 3’-arbejdsbeklædning. Hver dag er der koordinerende møder, og tre gange om ugen er der sikkerhedskurser. 

Desuden skulle Ajos levere et 'method statement' på hver enkelt kran. Det er en metodebeskrivelse, hvor det i detaljer er præciseret, hvordan kranens dele skal håndteres før, under og efter montering. Den beskrivelse skulle fremsendes og godkendes af TUNN3L, før arbejdet kunne blive igangsat.

Ajos har tidligere udlejet kraner til store og omfattende byggerier. Blandt andet leverede de 18 kraner ved byggeriet af Aalborg Sygehus, så volumen er ikke et problem for udlejningsvirksomheden.

- Vi har haft lignende projekter, så det er ikke ukendt for os med projekter i denne størrelse. En Metroudvidelse er ikke hverdagskost, men opgaven er på ingen måde ukendt for os. Vi har tidligere vist, at vi kan løse opgaver af denne størrelse, siger Steffen Nørregaard Larsen.

Sikkerhedsniveauet er højt på projektet. Derfor har Ajos udarbejdet et 'method statement' på alle kraner, der forklarer, hvordan kranens dele skal håndteres før, under og efter montering.

Denne side gør brug af cookies. Ved at browse videre accepterer du brugen af dette Læs mere om cookies