Øget effektivitet og større omsætning bag Ajos flotte regnskab

Ajos a/s har netop afleveret et regnskab med et resultat før skat på den gode side af 13 millioner kr. Det er selskabets bedste regnskab de seneste fem år.

Ajos a/s har gennem 2016 investeret massivt i blandt andet digitalisering og anden omstilling. Alligevel lykkedes det, sammenlignet med resultatet fra 2015, at øge overskuddet før skat med 38 %, hvilket er det bedste regnskab i 5 år både omsætningsmæssigt og resultatmæssigt.

Omsætningen er samtidig steget til 212 millioner kr., men administrerende direktør Ole Wamsler glæder sig specielt over, at fremgangen i indtjening ikke er båret af væksten, men i høj grad af medarbejdernes evne til omstilling.

- Vi har øget toplinjen med ca. 4,0 %, medarbejdertallet med 6,0 % og resultat før skat med 38 % - og det på trods af store omkostninger forbundet med Ajos’ turn around. Det betyder, at vi hurtigt er blevet markant mere effektive, og bag det ligger en strategi om at gøre ’kolde’ hænder ’varme’, en stor fokus på digitalisering samt godt ”gammeldags” ledelseshåndværk, siger Ole Wamsler, der startede i Ajos i foråret 2016.

Det er ikke mindst hans store erfaring inden for udlejningsbranchen samt mange års ledelses og IT-erfaring, der understøtter den udvikling.

- Det med de ’varme’ hænder handler om, at vi hele tiden arbejder effektivt på at blive endnu mere kunde- og projektorienteret samt tænke i helhedsløsninger. En anden væsentlig faktor er, at vi har solide planer, der er godt forankret i organisationen, og som vi meget systematisk følger op på, fortsætter Ole Wamsler, der, inden han startede i Ajos, stod for en større turn around i Pitzner.

Ajos a/s er 100 % ejet af MT Højgaard a/s, men 65 % af Ajos’ omsætning i 2016 ligger uden for MTH GROUP, og i øvrigt ligger næsten halvdelen af omsætningen uden for bygge- og anlægssektoren - og den del er i kraftig vækst.

Den udvikling er helt bevidst. Når vi hele tiden kigger nye kunder i øjnene, presser vi os selv lige end tand mere end ellers. Hvis vi fx genererede en større del af vores omsætning hos MTH GROUP, kunne arbejdet med at skabe gode resultater forekomme for let - og så kunne vi risikere at tage tingene for givet og blive lidt for magelige.

Vi er helt klar over, at det forpligter at få et godt resultat. Det er nu, at vi skal være ekstra årvågne. Ingen må følge sig tilfredse - og de gode resultater må ikke gå ud over vores fokus og eksekveringskraft. En mæt løve er ikke farlig - eller konkurrenceparat - og lige nu, hvor krisen ikke kradser, har vi friheden til at vælge vejen frem. Vi er ikke presset til at tage nogle forhastede beslutninger, som på langt sigt kan have alvorlige bivirkninger for forretningen.

- Det er derfor lige nu, vi skal have blikket rettet mod yderligere forbedring af vores konkurrenceevne, og derfor investerer vi fortsat markant i fremtiden, så vi både indadtil og udadtil er klædt godt på, siger Ole Wamsler.

Ajos’ adm. dir., Ole Wamsler, arbejder løbende på at skabe nye og ambitiøse mål for Ajos a/s



En mæt løve er ikke farlig - eller konkurrenceparat! Derfor arbejder Ajos’ adm. dir., Ole Wamsler, løbende på at skabe nye og ambitiøse mål for Ajos.>