Ajos stod tidligt op for at sikre Distortion

Et stort antal tunge betonklodser blev i de tidlige morgen- og formiddagstimer sat op i Københavns gader, som led i terrorsikringen af Distortions første dage.

På grund af de efterhånden mange terrorangreb med biler mod menneskemængder rundt om i Europa er arrangørerne af Distortion i København blevet pålagt at etablere hastighedsdæmpende foranstaltninger ved forskellige arrangementsområder under festivalen.

Til trods for, at det er på en trist baggrund, at Ajos fik opgaven med at sikre adgangsvejene, er Ajos stolt over at udnytte virksomhedens kompetencer til at bidrage professionelt i forbindelse med sikring af de mange festglade mennesker.

En af de mange chauffører, der deltog i projektet onsdag, er i gang med at placere en af de store betonklodser ved Nørrebros Runddel i København.

En af de mange chauffører, der deltog i projektet onsdag, er i gang med at placere en af de store betonklodser ved Nørrebros Runddel i København.

Hastighedsdæmpningen sørgede Ajos for med opstilling af et stort antal trafikværn bestående af betonklodser. Når der er tale om hastighedsdæmpning, hænger det sammen med, at redningskøretøjer og lignende skal kunne passere.

-I første omgang sikrede vi hele Nørrebro med klodser ved adgangsveje til festivalområdet. Der blev etableret en slags sluser, hvor redningskøretøjer kunne zigzagge sig igennem fortæller byggeleder Sune W. Hansen.

Byggeleder fra Ajos, Sune Waage Hansen, og en af de deltagende chauffører, arbejder på at sikre indgangen til Nørrebro ved Dronning Louises Bro i København.

Byggeleder fra Ajos, Sune Waage Hansen, og en af de deltagende chauffører, arbejder på at sikre indgangen til Nørrebro ved Dronning Louises Bro i København.

Der blev først udarbejdet en grundig plan for opstillingen. Operationen blev indledt onsdag morgen meget tidligt og var afsluttet omkring middag med de vigtigste trafikårer til sidst.

- Vi havde hyret en lang række lastbiler til opgaven. Og allerede inden alle klodserne var fjernet fra Nørrebro, skulle de første sættes op på Vesterbro, hvor Distortion fortsatte torsdag. Her skulle endnu flere af de tunge betonklodser stilles op på dobbelt så mange forskellige placeringer, fortæller Sune W. Hansen.

- Vi har selv betonklodser til sådanne opgaver, og de blev forud for opstillingen renset og malet, idet mange af klodserne tidligere er anvendt på byggepladser, hvor de er blevet skrammet og nogle har fået graffiti. Da de skulle opstilles i gadebilledet, skulle de naturligvis se præsentable ud, såvel som sluserne skulle være tydeligt afmærkede for udrykningskøretøjer.

Sune Waage Hansen, byggeleder hos Ajos, koordinerer sikringen af indgangen til Nørrebro ved Panum Instituttet på Nørre Allé i København.

Sune Waage Hansen, byggeleder hos Ajos, koordinerer sikringen af indgangen til Nørrebro ved Panum Instituttet på Nørre Allé i København.

- Den store udfordring var tidsplanen. Vi havde lejet et betydeligt antal lastbiler med kran ind. Vi havde en relativ kort tidsramme for opsætning og nedtagning, og i begge områder kom nedtagningen til at foregå blandt feststemte mennesker. Vi vidste i forvejen, at nogle af gaderne ville være stærkt trafikeret, så det ville blive en vanskelig opgave for folkene, siger Sune W. Hansen.

Men god planlægning, fx udarbejdelsen af en detaljeret plan for begge områder med angivelse af skiltning og afmærkning, betød at den hektiske opgave blev udført tilfredsstillende.