Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Byggefirmaet Morten C. Henriksen skal opføre et byggeri for Sportmaster på Strøget i København. Ajos har opstillet en luffekran for at undgå Aktuelt tårnet.

Når byggefirmaet Morten C. Henriksen skal bygge for Sportmaster på Strøget i København, bliver materialerne kranet ind over taget fra Vestergade 33, der ligge parallelt med Strøget mod nord.

Problemet er blot, at den nærliggende bygning ud mod Rådhuspladsen er Absalons Gaard med det 56 meter høje såkaldte Aktuelt Tårnet.

- Hvis vi skulle anvende en traditionel tårnkran skulle den være 70 meter høj for at gå over tårnet, selv om vi i øvrigt kun har behov for 30 meter, fortæller projektchef Lars Brauer-Christiansen, Morten C. Henriksen.

- Derfor har Ajos a/s skaffet os en såkaldt luffekran fra Holland. Den har en bevægelig bom, der peger opad. Ved at placere kranen strategisk og løfte bommen op, kan vi krøje forbi tårnet, og det giver langt mindre vindpåvirkning af kranen.

Luffekranen er valgt for at undgå af ramme Aktuelt Tårnet.

- Det er uforståeligt, at den type kran ikke bliver brugt mere i Danmark. De er meget udbredte i fx Holland og England, og herhjemme burde der være et langt større marked for luffekraner, blandt andet fordi de er så meget mindre vindfølsomme, siger Lars Brauer-Christiansen.

Teknisk chef hos Ajos, Jørgen Saabye er da også åben over for, at den hollandske luffekran kan blive i Danmark, når lejeperioden hos Morten C. Henriksen udløber.

- Det er en kran, vi har skaffet gennem vores internationale netværk. Den er fra Potain, som vi i øvrigt repræsenterer med tårn- og semimobilkraner i Danmark, og der er mulighed for at beholde den her, hvis vi skaffer andre opgaver til den efterfølgende, men ellers ryger den tilbage til Holland, siger Jørgen Saabye.

- Den aktuelle kran er en Potain MR 225, som har en løfteevne på 14 ton og en rækkevidde på op til 55 meter fra kranens centrum. Den har en kroghøjde på op til 94,2 meter. Vi måtte noget utraditionelt have lov at afspærre Vestergade en hel dag, mens der holdt en stor mobilkran for at sætte den op. Vestergade er en meget benyttet cykelgade i centrum, så det er ikke let at få lov at lukke gaden for gennemkørsel, men vi havde et rigtig godt samarbejde med politiet siger Jørgen Saabye.

Lars Brauer-Christiansen benytter jævnligt Ajos som samarbejdspartner blandt andet ved leje og opsætning af byggekraner.

- Ajos har noget mere materiel at råde over end andre leverandører, og så har vi et virkelig godt samarbejde. Ajos har en meget stor og specialiseret teknisk viden om kraner, og så har de et stort internationalt netværk, som i dette tilfælde har skaffet os en løsning, der er den helt rigtige til opgaven, siger Lars Brauer-Christiansen.

Kranmontør Kasper Flyger Hansen, Ajos er i gang med at gøre kranen klar til montage.

- Jeg forstår virkelig ikke, at der ikke er flere, der benytter luffekraner specielt i byområderne, men også andre steder, fordi der kan dimensioneres mindre på grund af den mindre vindmodstand, fortæller Lars Brauer-Christiansen.

Potain leverer ni modeller af MR kraner – de såkaldte luffekraner med en maksimal løfteevne fra 8,0 til 32 tons, en rækkevidde op til 60 meter og en kroghøjde fra 87,5 til 126,1 meter.

Kranen i Vestergade i København er planlagt til at stå i fem måneder under byggeriet. Den får en central rolle, fordi alle byggematerialer hentes ind over tagene, fordi Strøget ikke kan benyttes som adgangsvej. Kranen er opstillet af Ajos’ egne kranmontører.