Ajos har sat strøm til LEAN

Ajos har nu indført styringssystemet SmartDay i hele organisationen. Det svarer lidt til elektronisk LEAN. Det gør hverdagen lettere og samtidig mere effektiv.

Kunderne oplever hurtig og præcis indsats af montørerne hos Ajos a/s, fordi indsatsen nu bliver styret med det elektroniske system, SmartDay, og de oplever tilsvarende hurtig og præcis fakturering endda med elektronisk dokumentation for det udførte arbejde.

Andreas Flecks (t.h.) og Dennis Kloe Sass bruger iPaden som et værktøj på lige fod med fx en svensknøgle eller en boremaskine.
Andreas Flecks (t.h.) og Dennis Kloe Sass har vænnet sig til at iPaden hos Ajos er et værktøj på lige fod med fx en svensknøgle eller en boremaskine.

SmartDay er et system, der fungerer via smartphones, iPads o.a. enheder. Planlæggerne kan se, hvor hver enkelt medarbejder befinder sig, og hvad denne har i bilen samt hvor længe den igangværende opgave forventes af vare. Det betyder, at koordinatoren hurtigt kan få overblik over, hvilken medarbejder det er mest hensigtsmæssigt at sende til en ny opgave.

- Grundlæggende for Ajos handler det om, at vi kan håndtere flere og mere komplekse opgaver med færre omkostninger og højere kvalitet. Det er faktorer, som normalt trækker i hver sin retning, men med dette system kan det faktisk lade sig gøre, siger administrerende direktør Ole Wamsler.

- SmartDay er et værktøj, som fungerer og som betyder, at alle helt automatisk kommer til at arbejde på en anden måde. Der findes ingen arbejdskort, timesedler eller andet papir. Det hele kører elektronisk, og det betyder, at der også er et elektronisk spor bagefter. Det gør det lettere for os at styre, og det giver samtidig kunden en meget præcis tilbagemelding om, hvad vores folk har udført, siger Ole Wamsler.

Det sidste kan produktionsmedarbejder Andreas Flecks skrive under på. Han har arbejdet med systemet et halvt års tid.

- Det er meget lettere. Nu får vi udført registreringen løbende, i stedet for at man udfylder arbejdssedler om fredagen, som der tidligere var en tendens til. Det giver større sikkerhed for kunden, og som yderligere sikkerhed har vi mulighed for at tager fotos, så kunden efterfølgende kan se eksempelvis de skader, vi har udbedret, siger Andreas Flecks.

Ole Wamsler fortæller, at det nye styringssystem er så gennemgribende, at 80 % af alle medarbejdere hos Ajos er berørt af ændringerne.

-Selvfølgelig kræver det nye system, at man ændrer sine vaner, men det går af sig selv, og alle omstiller sig, fordi det er den måde, vi arbejder på. Det er langt mere effektivt, end hvis jeg som leder fortæller om vigtigheden af forandringer. Det er en investering i fremtiden, og det hører med til at være en moderne og professionel udlejningsvirksomhed. På de store projekter får vi en hurtigere registrering af alle oplysninger om projektet og dermed mulighed for at sætte hurtigere ind ved afvigelser.

- Noget helt afgørende er, at det sker uden bureaukrati. Der skal ikke beskrives procedurer og regler i tykke ringbind. Tværtimod afskaffes det hidtidige bureaukrati til gavn for både kunder, medarbejdere og virksomhed, siger Ole Wamsler.

Foruden de oplagte gevinster oplever Ajos flere sidegevinster. Eksempelvis er der mere styr på både arbejdsredskaber og materiel, fordi det automatisk bliver registreret, når det bevæger sig ud og ind af pladsen eller det føres på et længerevarende projekt.