Ajos forenkler brug af byggekraner

Opstilling og drift af byggekraner er uhyre komplekst – især når der er mangel på plads. Ajos har stor erfaring med beregning og simulering, så opgaven forenkles.

Op til syv byggekraner har på samme tid været i gang på byggeriet af den nye nordfløj på Rigshospitalet, og 11 kraner arbejder i øjeblikket sammen på Aalborg Universitetshospital. Ajos har stået for projektering, opstilling og drift af de mange kraner, og det kræver dybe kompetencer, som Ajos blandt andet kan trække på hos moderselskabet MT Højgaard A/S.

- Opgaven på Rigshospitalet har været ret udsædvanlig i sin kompleksitet, for der er begrænset plads, vi opererer i et byområde med begrænsninger på arbejdstiden, hospitalet skal fungere, og der er en række myndigheder involveret især omkring opstilling og nedtagning, fortæller salgschef Henrich Rasmusen, Ajos a/s.

Det er helt afgørende, at kranerne fra start af bliver tænkt ind i projekteringen. En kran med eksempelvis 25 tons løfteevne trykker meget, og her har Ajos trukket på specialister hos MT Højgaard til at udføre beregninger. Der er også gennemført simuleringer og efterfølgende defineret begrænsninger og regler for kranførerne, som sikrer mod kollision.

Ajos er specialister i at finde den kran, der giver mest værdi for pengene i forhold til et givent projekt.

Kranerne indgår i projekteringen af et byggeprojekt, og de op til syv kraner på Rigshospitalet har varierende løfteevne og rækkevidde. De højeste rækker op til 80 meter op og er forsynet med flyverlys af hensyn til helikopterflyvninger til Rigshospitalet.

- Én af de store udfordringer er planlægning af opstillingen. Her skal vi ofte have tilladelser hos en række myndigheder, fordi vi griber ind i byens infrastruktur. De store kraner fylder op til 15-16 lastvognslæs, og dertil kommer en stor mobilkran for at rejse tårnkranen, fortæller Henrich Rasmussen.

Næsten alle på byggepladsen er afhængige af byggekranerne. På Rigshospitalet har der i perioder været op til 300 håndværkere, så omkostningen til højere fokus på service af kraner og hejs er forholdsvis lille i forhold til de tab, der kan opstå, hvis kranerne og hejsene ikke virker. Derfor er serviceberedskabet så afgørende.

- Vi ser helst, at kunderne vælger en serviceaftale på de kraner, vi leverer. Så er vi sikre på, at vi kan følge op på eventuelle uregelmæssigheder. Vi har typisk vores egne folk til at yde service og alternativt bruger vi faste samarbejdspartnere, som kender til arbejdet med kraner. Det giver kunden en betydelig sikkerhed. En serviceaftale betyder også, at vi sørger for de lovpligtige smørringstjek, fortæller Henrich Rasmussen.

De mange kraner på samme byggeplads er forbeholdt i de store byggerier, mens den typiske udlejning for Ajos er én eller to byggekraner på samme plads. Ajos har en stor flåde af byggekraner med varierende specifikationer, og firmaet har et stort internationalt netværk til supplerende indlejning.

Ajos er specialister i at finde den kran, der giver mest værdi for pengene i forhold til et givent projekt.

Der er defineret ’færdselsregler’ for kranerne, når de skal arbejde på begrænset plads og undgå kollisioner.