17 byggehejs går nedad til metroen

Normalt går byggehejs opad endda nogle gange til meget stor højde, men Ajos er i gang med at installere 17 byggehejs ned til de nye metrostationer.

De nye stationer på Metro Cityring i København er ved at blive færdiggjort, og til det arbejde skal Copenhagen Metro Team, CMT bruge en byggehejs ved hver af de 17 stationer på den 15,5 km lange Cityring.

Ajos a/s har opstillet tre hejs og yderligere 14 skal installeres frem mod primo 2018. Det er specielle hejs, som er udbygget fra de normale 2,90 meter til 3,20 meter, som passer til opgaverne på metrostationerne.

- Det er helt sædvanligt for os at tilpasse løsningerne til kunderne. Det gør vi ganske ofte, og det har vi også gjort denne gang. Og det er blandt andet det unikke i de fleste opgaver, vi løser, der gør det spændende at arbejde med hejs. Og selv om vi plejer at arbejde i højden, er vi også hjemmevant med denne type opgave, siger teknisk chef Jørgen Saabye, Ajos.

Montør Martin Simonsen er i gang med at klargøre hejs til stationerne på metroens Cityring.

Ajos har bl.a. installeret nødelevatorerne på den nuværende metrostrækning, såvel som virksomheden har monteret de indvendige hejs i pylonerne på Den Nye Lillebæltsbro, der bringer folk til bunden af Lillebælt.

- Hejsene på Metrostationerne skal anvendes til at transportere byggematerialer til færdiggørelsen af stationerne. De 17 byggehejs har alle en kapacitet på 1.900 kg. En del af de mange hejs er indkøbt til opgaven. De kan som standard nå op til 30 meter i højden, og de kan alle udbygges til en højde af 150 meter, hvis de senere skal anvendes på mere traditionelle opgaver i højden. Det er et godt eksempel på, at selv om vi ikke lige har udstyret, så finder vi en løsning for kunden både ved at indkøbe materiel og ved at tilpasse til kundens behov, siger Jørgen Saabye.

Samtlige byggehejs er forsynet med frekvensomformere. Det vil sige, at hejsene starter og stopper blødt efter samme princip som fx en hotelelevator.

- Det giver en væsentlig fordel for komforten, og der ud over skåner det materiellet og giver lavere driftsomkostninger. Selv om de er dyrere i indkøb, betyder fordelene så meget, at vi kalkulerer med at få merinvesteringen hjem igen. Vi er faktisk ved at være der, hvor en byggehejs mere og mere ligner en traditionel elevator, fordi styring og dermed komfort bliver bedre og bedre, siger Jørgen Saabye.

Samtlige hejs fra Ajos er fra den førende europæiske producent Alimak i Sverige. Det er det samme mærke, som Ajos også forhandler på det danske marked. Ajos har på det seneste styrket sin indsats med salg af byggehejs til anlæg, hvor de skal monteres permanent primært inden for industrien.

Montør Joachim Bjørnskov Madsen arbejder på at tilpasse de 17 byggehejs, der skal anvendes ved færdiggørelsen af metrostationerne på Cityring.

Ud over at sælge og udleje hejsmateriel har Ajos en betydelig stab af uddannede hejsmontører såvel til at opstille hejs som til at gennemføre de obligatoriske eftersyn.

Ajos har stor knowhow inden for hejsløsninger til byggerier, så både mandskab og materialer kan komme effektivt frem til selve arbejdspladsen. Ofte følger byggehejs med et byggeri i højden, og det er ikke sjældent, at der må udføres små mirakler for at få monteret en byggehejs, fordi der ikke er plads nok til en almindelig montage.

- Ofte bliver byggehejsen en vigtig del af infrastrukturen på byggepladsen. Den kommer både til at bringe mandskab, materialer og arbejdsredskaber op på byggepladsen efterhånden som byggeriet skrider frem, og den betjener typisk den samlede byggeplads, så der skal dimensioneres i samarbejde med mange interessenter, slutter Jørgen Saabye af med at sige.